آموزشی, عمومی

بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی و رستوران + نکات مهم و ضروری

بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی

هر مشتری ای به دنبال رستوران، کافی شاپ، تهیه غذا و فست فودی خوب، ایمن، بهداشتی و مرتب می گردد تا آن جا را در نظر داشته باشد و هر وقت که نیاز به خوراکی داشت بدون فکر کردن و بدون گشتن به دنبال جایی گزینه ای برای رفتن داشته باشد. اگر رستوران یا جایی دارید و به دنبال مشتری ثابت و همیشگی هستید، باید فضایی خوب و کیفیت غذایی خوبی را ارائه دهید تا مشتری ای که برای اولین بار به رستوران شما می آید را فراری ندهید. پس شما باید ایمنی محیطی و غذایی را به مشتریان خود تضمین دهید. در این مقاله برای کمک به شما به موضوع ” بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی و رستوران ها ” پرداختیم. تا انتها همراه ما باشید و نظر خود را بیان کنید.

بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی

برای داشتن یک محیط و در کل یک رستوران خوب و زیبا و همچنین غذای با کیفیت و مشتریان ثابت و پایه باید نکات زیر را رعایت کنید.

زیبایی و بهداشت محیط

اولین چیز که مشتریا را به سمت خود جذب می کند، زیبایی و چشم نوازی رستوران یا کافه است. داشتن پالت رنگی مرتبط با رنگ آرم یا نشان رستوران در صندلی ها، میز ها، پیشخوان و صندوق، دیوار و کف ها و … می تواند اولین گزینه باشد. دومین گزینه تمیز بود کف، دیوار و شیشه های رستوران است. تمیز کردن میز و وسایل روی میز مشتری قبلی و آماده کردن میز برای مشتری بعدی هم از مهمترین نکات است که باید در نظر داشته باشید.

بهداشت و ایمنی در رستوران

بهداشت و ایمنی در رستوران

پاکیزگی محیط و ابزارآلات آشپزخانه نیز بسیار مهم هستند و بر روی کیفیت و طعم غذا ها تاثیر زیادی می گذارند. همیشه پاکیزگی ها نباید در محیطی که مشتری قرار می گیرد باشد.نکته بعدی استفاده از هواکش و دستگاه تتهویه در محیط رستوران و آشپرخانه می باشد تا همیشه بوی غذاها و گرمای ناشی از پخت آن ها در رستوران نپیچد.

بهداشت فردی

تمامی کارکنان رستوران باید دارای لباس فرم و یک دست بوده و لباسشان لک و آلودگی نداشته باشد. همچنین داشتن کلاه مخصوص و ماسک یکی از نکات بهداشتی است که مشتریان به آن دقت می کنند. برخی فکر می کنند که داشتن دستکش نشانه پاکیزگی است، اما اگر با دستکش دست به هر جایی بزنیم و مخصوصا هم که رنگش سفید باشد و رنگش تغییر کند، نشاندهنده کثیفی است. این هم یکی از نکات مهمی است که باید به عنوان صاحب رستوران در نظر بگیرید.

بهداشت و ایمنی در رستوران

بهداشت و ایمنی در رستوران

مدیریت زباله

بعد از تمیز کردن میز مشتری باید مواد اضافی را در زباله بریزید. این زباله نباید در معرض دید مشتری باشد و یا در حد امکان محتویات داخل زباله دیده نشود. مواد زباله ای می توانند محلی برای تجمع حشرات باشند و این مهم باعث کثیفی و غیر بهداشتی شدن محیط و در نتیجه نارضایتی مشتری می شود.

آتشنشانی و تجهیزات مهم

رستوران شما باید دارای تجهیزات ضد آتش باشد تا خدایی ناکرده اگر شعله آتشی دیده شد، سریعا آتش را خاموش کنید. به هر حال این یکی از موضوعات مهم امنیتی است و رستوران ها به دلیل مجاورت با آشپزخانه و سوخت گازی در معرض خطر هستند. تجهیزات مانند کپسول آتش نشانی، لوله کشی آب از سقف و سنسور آتش نمونه تجهیزاتی هستند که وجودشان لازم است.

پیش بینی و داشتن برنامه در صورت وقوع حادثه

شما به عنوان میزبان و پذیرایی کننده از مشتریان خود باید برای جلوگیری از هر حادثه ای برنامه و یا تجهیزات مانند تجهیزات پزشکی داشته باشید.

استفاده از تجهیزات بروز و مناسب

لوازم آشپزخانه تان باید همیشه بروز و از جنس خوب باشد. به عنوان مثال جنس استیل نگیر به راحتی و به آسانی تمیز شده و از آلودگی پاک می گردد. ما در وب سایت آشپزآلات محصولات بسیاری را برای رستوران ها، کافی شاپ ها و آشپرخانه های صنعتی قرار داده ایم. و تقریبا هر هفته مقالات متنوعی منتشر می کنیم.

بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی

بهداشت و ایمنی در آشپزخانه صنعتی

آموزش

حتما نیروهایی که به کار می گیرید باید آموزش دیده باشند. چه آشپزها، چه کارکنان دیگر. همگی باید با وظابف خود و رفتارمحترمانه با مشتری ها آشنایی کامل داشته باشند.زیرا یکی از عواملی که در جذب مشتری تاثیر دارد، رفتار مستقیم آن هاست.

نتیجه گیری

به هر حال داشتن و نگه داشتن مشتری سختی های خود را دارد اما این سختی ها برایتان همراه با سود خواهد بود. اگر سوال یا نکته مهمی دارید که ما به آن اشاره نکردیم لطفا در بخش نظرات به ما یاد آدوری کنید. با آشپزآلات در آپارات و سایت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *